FLL logga

AKTUELLT

FLL 2018 – INTO ORBIT

2018 handlar temat om rymden – mer information kommer…

Anmälan till FLL 2018 öppnar i februari. Du hittar mer information på FIRST LEGO LEAGUE SCANDINAVIA: https://hjernekraft.org/

Vad är FIRST® LEGO® League?

FIRST® LEGO® League är en kunskaps- och tekniktävling där vi inspirerar barn och unga i åldern 10–16 år att bli morgondagens ingenjörer, forskare och problemlösare.

Varje år kommer ett nytt och inspirerande uppdrag med ett samhällsaktuellt tema. I uppdragen finns inget facitsvar, utan lagen kan arbeta fritt genom att använda sin uppfinningsrikedom och kreativitet och själv välja hur stor insats de ska lägga i projektet. Genom att arbeta tillsammans och lösa problem får lagmedlemmarna möjlighet att utveckla färdigheter som kanske inte tidigare kommit till uttryck.

Projekt Teknik Marknadsföring

Tävlingen består av fyra delar: PROJEKT, TEKNIK, MARKNADSFÖRING och KÄRNVÄRDEN

PROJEKT innebär att lagen själva ska definiera ett problem utifrån årets tema. De ska leta fakta och forska kring problemet för att presentera en ny och smart lösning (en produkt eller tjänst som kan lösa problemet). Laget presenterar sina fynd

TEKNIK går ut på att varje lag ska bygga och programmera en LEGO-robot så att den klarar av uppdrag på robotbanan.

MARKNADSFÖRING handlar om att visa upp laget och projektet. Det kan förmedlas genom t.ex. att göra en reklamfilm, affisch, hålla ett föredrag, kontakta media med mera. På själva tävlingsdagen har varje lag en monter där de ska beskriva sitt projekt och hur de har marknadsfört sig. 

Dessutom ska laget skicka in en projektrapport samt i varje tävlingsmoment genomföra en presentation för en domarpanel. Presentationen får vara max fem minuter lång.

FIRST LEGO League är ett projekt där man främjar en god arbetsmiljö för klassen/laget. FLL’s kärnvärden ska genomsyra hela processen:

  • Vi jobbar tillsammans som ett lag
  • Vi jobbar tilsammans för att hitta lösningar med vägledning från våra handledare och mentorer
  • Vi vet att våra handledare och mentorer inte har alla svar, utan vi lär oss tilsammans
  • Vi är goda konkurrenter
  • Det vi lär oss och upptäcker är viktigare än att vinna
  • Vi delar med oss och presenterar våra erfarenheter för andra
  • Vi uppvisar kärnvärdena Gracious Professionalism® och Coopertition® i allt vi gör, vilket betyder att vi är professionella, hänsynsfulla och har en stöttande tävlingsagenda
  • Vi har roligt!

Vilka kan delta?

Barn och ungdomar i årskurs 4-9 (10-16 år) samt en eller två lagledare över 18 år. I den lokala tävlingen i Östersund kan ett lag bestå av hur många deltagare som helst. Rekommenderat är ca 8-15 st. då det blir mycket att göra per deltagare vid färre än 8 i laget och svårt att samordna om det är fler än 15.

Lagen kan bestå av t.ex. en skolklass, en skola med FLL som elevens val, en fritidsgrupp, en förening, ett kompisgäng eller något helt annat.

FLL kan inkluderas i ordinarie undervisning då momenten är tvärvetenskapliga och ger konkreta erfarenheter i hur projekt drivs. Flera skolor jobbar ”heltid” i en och samma klass medan andra träffas några gånger i veckan i ”elevens val”. Det finns även exempel där ansvarig lärare ordnar så eleverna får stanna kvar efter skoltid och jobba på sitt projekt.

Hur gör jag för att starta ett lag?

Info

Hur stor är tävlingen?

FLL genomförs i närmare 70 länder i världen och ett 40-tal orter i Skandinavien, varav 10 i Sverige. Till den lokala deltävlingen i Östersund kommer lag från Jämtland och Västernorrland. Det lag som vinner FLL Champions-priset i Östersund går vidare till Skandinavisk final och får möta ca 45 andra lag.

Vilka resurser behöver laget?

  • En dator för att programmera roboten och skicka in projektrapport m.m. Gärna en laptop som går att flytta runt enkelt.
  • Ett robotset. Laget kan låna ett NXT-set om det inte har ett sedan tidigare. Vill man ha ett nytt (EV3) kostar det från ca 3500kr – ca 6000kr. Utrustningen kan du exempelvis köpa hos MV-Nordic. Besök https://www.mv-nordic.com/se/ för priser och information om produkterna.
  • Ett Challenge-set (som består av en robotmatta och LEGO-klossar för att bygga installationer som ska placeras på mattan). Det skapas nya set varje år och följer temat. Challenge-setet ser likadant ut för alla lag i hela världen.
  • Eventuellt material som man behöver till marknadsföringen av laget och projektet.
  • Extra teknik-LEGO skadar aldrig…

Vad kostar det att ställa upp?

Anmälningsavgiften till tävlingen är 2500 kronor, att köpa en träningsbana kostar ca 1300 kronor. Träningsbanan behövs för att lagen ska kunna förbereda sig inför tävlingen.

Det är rekommenderat att lagen skaffar lagsponsorer så att det inte kostar lagen/skolan någonting. Lagen får då visa entreprenörsanda!

 

Hur kan jag engagera mig i FLL Östersund?

För att kunna göra tävlingen så bra som möjligt behöver vi hjälp från både volontär arbetskraft och sponsorer.

Som funktionär medverkar du under tävlingsdagen och understödjer tävlingsledaren och domarna, hjälper lagen med praktiska frågor m.m.

Vill du/ditt företag vara med och bidra till att tävlingen blir bättre? Kontakta oss!

Dokument och andra resurser

En handbok med utförlig information för handledare:

Handledarhäfte FLL

Hur FLL kan kopplas till läroplanen:

Mål och riktlinjer i LGR 11_2013

Läs mer om FLL:

Skandinaviska arrangören Hjernekrafts hemsida

FLL Västernorrlands hemsida

 

FLL Östersund tidigare teman och vinnande lag